Tämä on se tylsä aihe jonka
skippasit kuvaamataidon tunnilla koulussa ja keskustelit kavereidesi
kanssa kuinka ärsyttävä hahmo se Jar Jar Binks olikaan Tähtien
sodassa.
Jos aiot skulptata ihmistä, on hyvä
tietää jotain perusasioita ihmisen mittasuhteista. Heti
ensimmäisenä huomiona kerrottakoon, että miniatyyrien
skulptaamisessa ei yleensä noudateta mittasuhteita kovinkaan
tarkasti. Koska miniatyyrit ovat pieniä, tulee tarpeelliseksi
korostaa tiettyjä asioita hahmossa ns. overscalessa eli
ylimittakaavassa. Näitä ovat yleensä varustus. Pelikentältä
pitää pystyä erottamaan hahmoista kenellä on normaali miekka ja
kuka kantaa pyhää mahinkokahvaista tulenjumalan miekkaa.
Toinen normaalisti yliskaalattu on pää.
Kuitenkin figuurissa pää ja kasvot tuovat persoonallisuutta,
isopäiset hahmot eivät myöskään näytä kauhean huonoilta
ylhäältä päin katsoen.
Näiden lisäksi on tietenkin
heroic-mittakaava, jossa on vähän kaikkea ylimitotettu, varsinkin
leveyssuunnassa. Mikään ei toki estä scupltaamasta
mittasuhteiltaan täysin realistisia figuureita.
Pienoisrautatiefiguureista saa hyvin selville, kuinka erilaiselta
realistiset figuurit tuntuvat muiden miniatyyrien vierellä.
Hyvä asento miniatyyrille riippuu
paljolti minkälaista figuuria on skulptaamassa. Historiallisissa
peleissä asennot yleensä ovat hyvin luonnollisia ja realistisia.
Jos teet antiikin ajan keihäsmiestä, suosittelen etsimään kuvia
historian elävöittäjien sivuilta, niistä löytyy usein kuvia
miltä näyttää taisteluasento minkäkin aseyhdistelmän kanssa.
Voit myös tietenkin kokeilla asentoja peilin edessä
suunnitellessasi figuuria tai pyydät jotakuta muuta seisomaan
mallina.
Fantasiafiguureissa asentojen ei
tarvitse olla realistisia, tietyssä määrin. Tällä tarkoitan
sitä, että jos figuuri on normaali ihminen, ei sen kyynärpää saa
liikkua sellaiseen asentoon mihin se ei normaalisti pääse.
Taisteluasento voi silti olla epäkäytännöllinen sillä monesti
kaikki näyttävät asennot ovat sitä.
Ihmisen mittasuhteille on tehty
erilaisia "täydellisen ihmisen" kaavoja. Kuten arvata
saattaa, niin nämä eivät ole mitenkään tarkkoja, koska jokainen
ihminen on vähän erilainen. Näistä voi kuitenkin olla hyötyä
hahmotellessa skulptauksessa figuuriaan. Joissakin taulukoissa
ihmisen pituus on seitsemän ja puoli päänpituutta, joissakin
kahdeksan päänpituutta. Alhaalla on yksi nopeasti tehty
havainnekuva, jossa punaiset viivat menee kahdeksan päänmitan
mukaan. Lyhykäisyydessään viivat menee näin: leuka; rinnat; juuri
navan yläpuolelta; haaroväli; alareidet; polvien alta; säärien
puolivälin kohdalta.
Lihakset ovat myös tärkeitä figuurin
teossa. Yleisenä ohjenuorana voi pitää sitä, että mitä pienempi
skaala sitä vähemmän lihaksia näkyvillä. Pieniin skaaloihin siis
ei tarvitse lähteä kaikkia näkyviä lihaksia tekemään, vain ne
suurimmat jotka antavat hahmolle sen muodon.
Jos hahmollasi on paljon vaatteita ja
varusteita päällä, hahmottele suurimmat lihakset karkeasti, jotta
saat varusteet skulptattua helpommin luonollisemman näköiseksi
hahmon päälle. Jos hahmo on vähissä vaatteissa, tulee kiinnittää
enemmän huomiota lihaksiin ja niiden viimeistelyyn tietenkin.
Lihaksistoa varten google on hyvä
ystävä, esimerkiksi hakusana "leonardo muscle" antaa
hyviä kuvia Leonardo da Vincin piirtämistä lihaskuvista, jotka
ovat yhä edelleen käypiä lihasten tutkiskeluun piirtämisessä ja
muotoilussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti